درخشندگی کویر
درخشندگی کویر

درخشندگی کویر

نقد تلویزیون های2014-2015

Samsung 65HUC9990



در سال‌های اخیر، سامسونگ با تمام افت و خیزهایی که در تولید گوشی‌های هوشمند داشته، در تولید تلویزیون تقریبا بی رقیب بوده است. پرچم‌داران هوشمند کره ای راه تازه ای را برای جان بخشیدن به مفهوم تلویزیون هوشمند در نوردیده اند؛ تلویزیون‌هایی که تلاش داشتند همه جانبه تبدیل به بهترین‌ها شوند. سامسونگ به عنوان یکی از سردمداران پیشرفت تلویزیون، این بار پا را فراتر از امکانات همه گیر گذاشته و با تولید اولین تلویزیون خمیده UHD راه تازه ای را در می‌نوردد. همان طور که جایی دیگر اشاره کرده‌ایم، تولید کنندگان تلویزیون در سرتاسر دنیا همواره تکنولوژی‌های تازه را برای رسیدن به آمار بیشتری از فروش به کار می‌برند. در این میان یکی از تازه‌ترین رویدادهای تصویری، فن آوری 4K است که این روزها کم کم در حال برداشتن قدم‌های اولیه و جهشی عظیم برای تبدیل شدن به خط مشی تولید کنندگان مختلف است. پس با ما در نگاهی جدی‌تر به یکی از مهره های خمیده این بازی همراه باشید.


صفحه نمایش خمیده

مهم‌ترین خصیصه این تلویزیون را می‌توان خمیده بودن صفحه ای دانست که قادر به نمایش تصاویر 4K است. انحنا مناسب این تلویزیون که دایره ای است با شعاع دید 4.2 متر به نظر سامسونگ آرمانی‌ترین دایره دید است و در کنار تکنولوژی نو ظهور Ultra HD کیفیتی را به رخ می‌کشد که شروعی است برای تلویزیون‌های جدید. تلویزیون‌هایی که از سنت دیرینه ساخت قاب‌های تصویر پا فراتر می‌گزارند. این خمیدگی تنها در زمینه ساخت تلویزیون نیست و هر از گاهی شما می‌توانید موبایل هوشمندی ببینید که با صفحه خمیده خود در میان سایر تولیدات امروزی خاص‌تر باشد؛ یا زمزمه های متفاوتی که از ساخت صفحاتی با قابلیت خم شدن خبر می‌دهند.


بی تردید ساخت این تلویزیون توسط سامسونگ و یا سایر تولید کنندگان آغازی است بر چشم اندازی تازه از آینده. اگر دقت کنید ما سال‌ها با تلویزیون‌های محدب لامپی سر کردیم تا زمانی که این تحدب صاف شد و تلویزیون‌هایی با صفحات کریستال تولید شدند و عادات تصویری ما رنگ و بوی تازه گرفت.

کیفیت تصویر

سامسونگ معتقد است که این صفحه نمایش خمیده همه چیز را تغییر داده است و آنقدر به آن مطمئن بود که با شعار The Curve Changes Everything می‌خواست به همه بگوید که تغییر بزرگی رخ داده است، تفاوتی همه جانبه که تا به حال وجود نداشته. هرچند به دلایل مختلف ممکن است با سامسونگ هم عقیده نباشیم اما باید پذیرفت که در مواجهه با این تلویزیون بیشتر مجذوب کیفیت ساخت آن می‌شوید و شاید برای قسمت قابل توجه از افرادی که تصویر این تلویزیون را می‌بینند، تنها تفاوت میان این تلویزیون و همتایان صفحه تخت سایر تولید کننده ها قیمت قابل توجه آن باشد. واقعیت این است که عادات بصری ما به این سادگی تغییر نمی‌کنند و سامسونگ و دیگر همتایانش باید مدت زمان بیشتری پایبند به این رویکرد تازه باشند تا عادات تغییر کنند. بیشتر افراد معتقدند که اتفاق بزرگی رخ نداده است اما برای درک بهتر خمیدگی در این تلویزیون بد نیست کمی راجع به سینما صحبت کنیم. اگر فیلم بینی نیمه حرفه ای باشید حتماً تا به حال نام IMAX به گوشتان رسیده است. این نام که در حقیقت مخفف Image MAXimum است نام یکی از فرمت های فیلم سازی و همچنین نوعی از سینما است. به جز فرمت انحصاری فیلم برداری IMAX باید گفت که  پرده های به کار رفته در این سینماها متفاوت اند، تفاوتی که در اندازه و شکل پرده ها وجود دارد، اندازه بسیار بزرگ و خمیدگی آن‌ها. .هرچند شعاع به کار رفته در سینماهای IMAX با این محصول یکسان نیست اما منطق بصری یکسانی برای هردوی آن‌ها وجود دارد.


 این قوس خاص سبب افزایش حداکثری میدان دید تک تک بینندگان می‌شود. به عبارت ساده تر IMAX تکنولوژی پرده های خمیده سینما است که مربوط به حدود نیم قرن قبل می‌شود و به هیچ وجه ایده تازه ای نیست. احتمالا مخاطب فیلم‌هایی مثل ماتریکس، هری پاتر و یا بتمن بوده‌اید، این عناوین، محصول فرمت اختصاصی IMAX هستند. سامسونگ در طراحی تلویزیون خمیده خود استفاده بسیاری از تجربه بصری در پرده های IMAX داشته است.



طراحی - ساخت

هرچند می‌توان گفت که محصولات پیشرفته سامسونگ همیشه زیبا بوده اند اما این زیبایی این بار بیش از گذشته ستودنی است. فاصله میان پنل تصویر و قاب آن به حداقل ممکن رسیده است و نوار فلزی دور این قاب در پشت به صفحه ای یکسره تیره ختم می‌شود. در روی بدنه یکدست تیره این تلویزیون که شبیه به فلز برس خورده است، تنها محل اتصال کابل برق و درگاه تازه One Connect دیده می‌شود به همراه کنترل گر های دستی معمول تلویزیون‌ها که نسبت به پرچم‌داران سال گذشته تغییر کرده است. سامسونگ که در گذشته از جویستیکی با حال و هوای کروی استفاده کرده بود این بار با شوخ طبعی مربعی ساده را ترجیح داده است. جالب‌ترین نکته در مورد بدنه پشت این صفحه، عدم وجود منفذ خروج صدا است! سامسونگ اسپیکر و ساب ووفر های خود را در بدنه جاسازی کرده و خروجی این صدا درست پایین قاب تصویر است؛ در فضایی که ممکن است اصلا به آن توجه نکنید.


 در پایین این قاب نشان سامسونگ خودنمایی می‌کند و درست در زیر آن چراغ نشانگری به رنگ آبی یخی قرار گرفته است که تاثیر به سزایی در زیبایی آن دارد. به جز این نور خوش رنگ چراغ کوچک همیشگی تلویزیون‌ها که با رنگ قرمز خود، نشان از خاموش بودن تلویزیون دارد نیز استفاده شده است که اگر نبود خوشحال‌تر می‌شدیم. نقطه ضعف این طراحی را می‌توان همین فضای خالی دانست که تاثیر ناخوشایندی دارد ای کاش سامسونگ نیز مانند رقیب خود این فضا را با سبدی فلزی می‌پوشاند.



One Connect

یکی از مهم‌ترین دست آورد های سامسونگ همین قطعه است. One Connect که پیش از این به آن اشاره کردیم به بیان سامسونگ نشانی است از آینده نگری. این روزها، هرچند تلویزیون‌های خمیده و UHD در حال گسترش اند اما باید پذیرفت که محتوای مخصوص آن‌ها همه گیر نیست. هر یک از تولید کنندگان برای خود فرمتی خاص انتخاب کرده است و سازگاری در بین محتوا کم است، اما همه می‌دانیم که در آینده ای نه چندان دور احتمالا دیسک‌های Blu-ray برای پخش 4K ارتقا پیدا خواهند کرد و پخش کننده های مخصوص آن نیز به بازار خواهند آمد. پیش بینی سامسونگ این است: دستگاهی که قرار است جایی در آینده ساخته شود از نسل دیگری از HDMI پشتیبانی خواهد کرد. در چنین تصوری از آینده بدیهی است که تلویزیون‌های فعلی دیگر به کار نیایند و شما برای استفاده از فرمت و دستگاه های تازه نیاز به استفاده از تلویزیون‌های دیگری خواهید داشت. هرچند ممکن است در صورت صحت این پیش بینی سامسونگ، تولید کنندگانی برای حل این مشکل پیش قدم شوند اما سامسونگ از هم اکنون تصمیم خود را برای ورود به آینده گرفته است. سامسونگ به جد عقیده دارد که نسل نوظهور تلویزیون‌های 4K با کابل‌های HDMI 2.0 مرتبط می‌شوند، این نسل تازه قادر است تا 18 گیگابایت در ثانیه اطلاعات را منتقل کند و این حجم انتقال به معنای پهنای باندی گسترده تر برای تصاویری است با کیفیت 4K.


هرچند نگاه به آینده سامسونگ تحسین برانگیز به نظر می‌رسد اما برای درک بهتر این پدیده بد نیست سری به گذشته بزنیم، زمانی که کره ای ها تصمیم گرفتند حد و مرزهای زیبایی را دوباره تعریف کنند. خلق محصولی که حتی هنوز کم رقیب به نظر می‌رسد. تلویزیونی 85 اینچی که همزمان زیبا و پیشرفته بود، حدس می‌زنیم که ایده اولیه ساخت One Connect در ابتدا شاید هیچ ربطی به آینده نگری نداشت و تنها برای یکپارچگی S9 تولید شد. بدیهی است که کمی بعد مهندسین کره ای به فکر آینده افتادند و از این اتفاق استقبال کردند، به نحوی که امروز تنها سامسونگ نیست که با استفاده از یک کابل نا آشنا -که طبیعتا سرعت زیادی دارد- اقدام به بیرون آوردن درگاه های ارتباطی خود کرده است. طراحی آن شباهت غیر قابل انکاری با پخش کننده های سری 7 سامسونگ دارد، به نظر می‌رسد موفقیت این نسل از طراحی سامسونگ تا مدت مدیدی در محصولات مختلف تکرار شود، کافی است کمی به پایه برس خورده تلویزیون و سطح این محصول نگاه کنید تا به آسانی به این موضوع پی ببرید.


تنوع درگاه ها در One Connect با تنوع درگاه ها در تمام پرچم‌داران امروزی یکسان است و هیچ کمبودی ندارد. این مستطیل خوش ساخت 1.2 کیلوگرمی سامسونگ در دو ضلع خود تمام درگاه های موجود در تلویزیون‌های پیشرفته را یکجا گنجانده است، در کناره سمت راست شما خروجی صدای کوآکسیال را در کنار محل اتصال گیرنده مادون قرمز می‌بینید؛ هرچند سامسونگ این قطعه را به میل خود و برای پشتیبانی هرچه بهتر از ریموت های کنترل ارائه کرده است اما شاید بهتر بود به جای این کار گیرنده ای در داخل همین مکعب خوش ساخت قرار می‌داد.


در ادامه سه درگاه USB که مانند همیشه سامسونگ اطلاعات مفیدی را در کنار درگاه ها درج کرده است و به وسیله آن شما خواهید دانست که کدام یک برای اتصال هارد دیسک و یا حافظه فلش مناسب‌تر است. قرار گرفتن این درگاه ها در کنار هم تصویری است که معمولا در کیس های کامپیوتر می‌بینیم، سامسونگ قصد دارد همه جانبه برتری خود را نسبت به سایر تولید کنندگان به رخ بکشد.


در کناره پشتی نیز شما 4 ورودی HDMI، ورودی Component و Composite را می‌بینید که با استفاده از عادت سامسونگ برای نظم بیش‌تر، تبدیل به یک درگاه کوچک شده اند و برای استفاده همان طور که پیش از این به جعبه سیاه سامسونگ اشاره کردیم باید سراغ تبدیل کننده های خاص سامسونگ بروید. اما این تمام اتصالات نیست، ورودی آنتن گیرنده دیجیتال، درگاه انحصاری سامسونگ برای اتصال One Connect به تلویزیون و همچنین درگاه سرویس در همین لبه قرار گرفته اند.



رابط هوشمند

مهم‌ترین تغییر رابط هوشمند سامسونگ امسال مربوط به محتوا است. هرچند که بعضی از تولید کنندگان دسترسی به Netfelix و hulu Plus را برای هوشمند بودن کافی می‌دانند اما سامسونگ با افزودن پردازنده های چند هسته ای به تلویزیون خود و تلاش برای تولید اپلیکیشن های اختصاصی در هر منطقه سعی در نمایش معنای هوشمند به راه و روشی مخصوص به خود دارد و می‌خواهد تا استفاده از این تلویزیون‌ها بیش از پیش همه گیر شود.


 تلاش برای مرتبط کردن هر چه بیشتر تلویزیون و سایر ابزارهای دیجیتال به نحوی که به سادگی بتوانید از طریق گوشی هوشمند و یا تبلت خود اقدام به پخش موسیقی، عکس و فیلم نمایید. مهم‌ترین ویژگی رابط هوشمند سامسونگ استفاده از اپلیکیشن های مختلف است، Netfelix و hulu Plus تمام ماجرا نیست! شبکه های اجتماعی و سرویس‌های اشتراک گزاری عکس و موسیقی، این‌ها هستند که می‌توانند در کنار رابط کاربری پویا، معنایی جامع به تلویزیون‌های هوشمند ببخشند. سامسونگ این بار در ایران بیش از 155 اپلیکیشن فارسی را برای رابط هوشمند خود مهیا کرده است و به نظر می‌رسد به این تعداد بسنده نکند. ممکن است بخواهید تیتر روزنامه های صبح را بخوانید و یا نیاز به اطلاع از قیمت ارز داشته باشید، شما می‌توانید بورس را دنبال کنید و یا شاید بخواهید به وسیله Skype با یکی از دوستانتان ارتباط ویدئویی برقرار کنید، استفاده از این اپلیکیشن ها هرچند تازه به نظر می‌رسد اما زمانی که تمام ابزارهای دیجیتال در اکوسیستمی مشترک قرار بگیرند رنگ و بویی دیگر خواهد داشت، ممکن است سامسونگ با تایزن و یا شکل دیگری از اندروید به این مرحله پا بگزارد و آن روز چندان دور نیست.


3D

تجربه سه بعدی همچنان در سامسونگ به وسیله عینک‌های Active انجام می‌شود. اتفاقی که در کنار کیفیت تصویر بهتر معایبی نیز دارد. هرچند پیش‌تر گفتیم استفاده از این تلویزیون در محیط‌هایی با نور زیاد چندان خوب نیست اما باید اضافه کنیم که همانند گذشته عینک‌های سامسونگ در این محیط‌ها شما را دچار دردسر می‌کنند به نحوی که به دلیل صاف بودن سطح شیشه ها شما بازتاب تصاویر پشت خود را در عینک خواهید دید.


طبق سنتی دیرینه این تلویزیون مجهز به چهار عدد از این عینک‌ها است. که به وسیله باتری کار می‌کنند و هیچ گونه نرمشی از خود نشان نمی‌دهند. تجربه سه بعدی در این تلویزیون بیش از گذشته جذاب است و نکته عجیب این است که منوهایی که سامسونگ برای جلب توجه هر چه بیشتر خمیده طراحی کرده بود در زمان پخش فیلم‌های سه بعدی کاملا صاف هستند! برخلاف گذشته شما فیلم‌های سه بعدی را با انتخاب گزینه سه بعدی فعال می‌کنید و نمی‌توانید با روشن کردن عینک و اتصال آن به تلویزیون به صورت خودکار سه بعدی ببینید و شما هر از گاهی علامت دل خراش کاهش میزان باتری را در گوشه تصویر خواهید دید.


ریموت کنترل

همان طور که پیش از این در مورد ریموت کنترل جادویی سری 8 سامسونگ نوشتیم. واقعیت این است که سری هوشمند تلویزیون‌های LED سامسونگ، هیچ گاه روی ریموت کنترل واقعا خوب را به خود ندیده بودند. از ریموت کنترل زشت QWERTY سری D8000 بگیرید تا ریموت کنترل لمسی نه چندان پاسخ گوی  ES8000  و پس از آن یکی از ریموت کنترل‌های هوشمند و خوش ساخت سامسونگ برای سری F8000 اما این بار سامسونگ بعد از ساخت ریموت کنترل نسبتا موفق خود که در سری‌های هوشمند ارائه شد دست به تغییری بزرگ زده است. این کمپانی با توجه به ارزش خاصی که رقبا برای طراحی قائل بودند دست به تغییر زد و ریموت کنترلی که در آن به شدت روح تازه ای از طراحی می‌تپد را روانه بازار کرده است.
سامسونگ در کنار این تلویزیون  ریموت کنترلی کاملا نوین را همراه کرده است. ریموت کنترلی مجهز به تاچ پد، که علی رغم بعضی ایرادهایی که می‌توان از آن گرفت، به نظر بهترین ریموتی است که تا به حال همراه یک تلویزیون هوشمند دیده‌ایم. نمی‌خواهیم طرفداری کنیم، ولی به نظرمان می‌رسد که اگر کمپانی اپل قرار بود تلویزیونی طراحی کند، از همان نخست با خودش بر روی یک طرح خوب از ریموت کنترل کنار می‌آمد تا مانند سامسونگ از این شاخه به آن شاخه نپرد.


ریموت کنترل جدید زیبا و خوش دست  است. با تاچ پدی کوچک که دکمه ها به نسبت‌های مختلف اندازه در بالا و پایین آن قرار گرفته‌اند. پاسخ گویی آن واقعا عالی ست و حرکت در منوها با آن خیلی نرم صورت می‌گیرد. برای کلیک کردن، باید خود تاچ پد را فشار دهید تا مانند یک دکمه عمل کند. با این حال اگر کلیک لمسی وجود داشت هم خوب بود. در کل عملکرد آن نسبت به ریموت کنترل مدل پیشین خیلی بهتر شده است. سامسونگ به این نتیجه رسیده است که نبود بعضی دکمه ها نقطه ضعف بزرگی برای این ریموت کنترل هوشمند محسوب می‌شود در نتیجه شما گزینه های تازه ای را می‌بینید که در مدل پیشین وجود نداشت و از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به دکمه ای مستقیم برای دسترسی به صفحه نمایش اصلی اشاره کرد و چهار دکمه کنترل گر که فرامین اصلی را برای پخش فیلم و موسیقی در اختیار کاربر قرار می‌دهد.


اما این ریموت کنترل هم به نظر نقاط ضعفی دارد و این نقطه ضعف بیش از این که متوجه خود ریموت باشد مربوط به تلویزیون است اگر کمی با آن کار کنید متوجه می‌شوید ریموت کنترل از منو های مختلف طراحی شده پیشرفته تر است، شاید استفاده از قابلیت ماوس در این منو ها کمی زود بود، نشانگر نورانی سامسونگ گاهی آزار دهنده می‌شود و بعضی از سایر قابلیت‌ها نیز سخت شده اند برای مثال برای دسترسی به اعداد؛ پیش از این باید با فشردن دکمه‌ی Key Pad و سپس صفحه کلید عددی بر روی تلویزیون با استفاده از عمل Swipe مرتب بر روی اعداد مختلف می‌رفتید و کلیک می‌کردید اما این بار باید از فاصله ای قابل توجه بین شماره ها بگردید و این بار نشانگر سریع‌تر از آنچه دوست دارید حرکت می‌کند و شما را به اشتباه می‌اندازد.


یا در زمان وب گردی و استفاده از کیبورد مجازی سامسونگ جای بعضی از دکمه ها خالی است، با توجه به اندازه گسترده کیبورد اگر چند دکمه ساده مانند .com نیز وجود داشت کاملا طبیعی بود. به جز این بیشتر ریموت های قدیمی‌تر صفحه کلید عددی را بر روی خود داشتند. بسته به اینکه چقدر استفاده از آن‌ها به کارتان می‌آمده، می‌توانید دل‌تنگشان شوید. هرچند که وجود یک ریموت کنترل معمولی در کنار آن معقول به نظر می‌رسید اما به نظر سامسونگ زیاد با ما هم عقیده نبوده. شما با خرید این تلویزیون تنها یک ریموت کنترل هوشمند در یافت می‌کنید.


شما می‌توانید در کنار این ریموت کنترل هوشمند با تهیه کیبورد جمع و جور تلویزیونی سامسونگ این ایرادهای رایج را از بین ببرید و در چنین صفحه گسترده ای به وب گردی بپردازید. نکته حائز اهمیت دیگری که در این محصول به چشم می خورد وجود NFC است. دیگر لازم نیست زمان خاصی را برای تنظیمات از دست دهید، با یک تپ و به سادگی تلویزیون و گوشی هوشمند شما به یکدیگر متصل می شوند.



بیرون از جعبه

برای نصب این تلویزیون به خود زحمت ندهید، نصب تلویزیونی با این اندازه محتاج به تجربه است و بعید به نظر می‌رسد بخواهید با تلویزیونی پیشرفته و گران قیمت تجربه کسب کنید. برای این منظور سامسونگ وظیفه نصب را به عهده گرفته است. برخلاف سایر تلویزیون‌های معمولی شما بسته بندی ویژه ای را خواهید دید که به جای بیرون آوردن محصول از بسته بندی، بسته بندی را برخواهید داشت، در قسمت بالایی پایه دو تکه تلویزیون قرار دارد و بدنه زیبا و یکپارچه آن تمام ماجرای باقی مانده است.


در ابتدا شما با دو جعبه سیاه رنگ مواجه می‌شوید، عادت همیشگی سامسونگ که حتی در نمونه های رده پایین نیز دیده می‌شود. یکی از این دو جعبه دربردارنده ساخته تازه سامسونگ One Connect است و دیگری تمام لوازم جانبی ارائه شده را در بر دارد، شما به همراه این تلویزیون ریموت کنترل تازه سامسونگ، چهار عینک سه بعدی، تبدیل کننده های Composite/Component، ارتقا دهنده مادون قرمز(ریموت کنترل)، کابل برق و دستمال همیشه آبی سامسونگ را خواهید دید.
 پیشنهاد اکید می‌کنیم که از همین ابتدا به فکر یک اینترنت خوب باشید چرا که تصور استفاده این تلویزیون بدون دسترسی به اینترنت کمی عجیب است. مراحل تنظیمات به شدت ساده اند و شما با اتصال آنتن و کابل شبکه به One Connect قادرید با صرف چند دقیقه از عهده آن برآیید. ریموت کنترل تازه سامسونگ به سرعت توسط تلویزیون شناسایی می‌شود و در تمام قدم‌هایی که طی می‌کنید همراه شما است.


تنوع منو ها در این تلویزیون تفاوت چندانی با گذشته ندارد و بیشترین میزان تغییر در فرم آن‌ها است. همانند این تلویزیون، تمامی منو ها حالت خمیده به خود گرفته اند. که این خمیدگی در آشنایی زدایی تصاویر صفحات تخت کمک شایانی کرده اند. در میان منو ها بیشترین تغییر را در ریموت کنترل مجازی روی صفحه خواهید دید. ریموت کنترل مجازی که پیش از این وجهی از مکعب مستطیلی کوچک بود که در وجوه مختلف خود ورق می‌خورد قد کشیده است و تبدیل به مستطیل نسبتا بلندی شده است که تمامی وجوه این ریموت کنترل را یکجا در خود جای داده است. بخش دیگر تغییر را می‌توان در رابط پخش محتوا دید، جایی که تلویزیون‌های هوشمند سال گذشته برای پخش محتوا گاهی آزار دهنده می‌شدند این بار دچار تغییر شده است، شمایل اصلی آن شبیه تر به محیط  نرم افزار های پخش کننده های کامپیوتری شده است و ای کاش سامسونگ به فکر این بود که می‌شد پوسته های مختلفی را برای این قسمت انتخاب کرد. نوار زمان که در تلویزیون قبلی با انتخاب یک گزینه فعال می‌شد این بار دم دست‌تر است و شما آزادانه تر نسبت به جابه‌جایی آن اقدام می‌کنید.


یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های امسال سامسونگ که در بالا به آن اشاره کردیم امکان پخش فوتبالی است که از آن به نام Soccer Mode یاد می‌شود. شاید اتفاق افتاده باشد که در زمان پخش مسابقه فوتبال یکی از فرصت‌های گل از دست رفته از نظر شما بسیار تماشایی باشد و یا این که در زمان پخش مسابقه تماس تلفنی داشته باشید و همان لحظه اتفاق مهیجی افتاده باشد، خوشحال باشید، حالت فوتبالی امسال تلویزیون‌های سامسونگ برای همین مواقع است. در این حالت رنگ و صدا بهینه می‌شوند و شما تجربه دیداری و شنیداری بهتری از مسابقه فوتبال خواهید داشت و در عین حال لحظات پراهمیت بازی به صورت خودکار ضبط می‌شوند و شما هر زمان که صحنه ای را از دست دادید می‌توانید دوباره به بازبینی آن اقدام کنید. یکی از کلید های محدود استفاده شده در ریموت کنترل مربوط به همین قابلیت است و می‌توان به این نتیجه رسید که اضافه کردن این قابلیت وقت و هزینه بسیاری را به خود اختصاص داده است.
نکته دیگری که حضورش در این تلویزیون جالب است قابلیت ارتقاء تصاویر Full HD به UHD است، سامسونگ تا به اینجا تنها تولید کننده صفحات 4K است که برای ایجاد تصاویر با کیفیت آن‌ها را 4 مرتبه ارتقاء می‌دهد. شاید سامسونگ بیش از رقبای خود نگران نبود محتوای مصرفی این تلویزیون‌ها است، هر چند که این ارتقاء سبب بهبود کیفیت تصاویر می‌شود اما فاصله تصاویر تبدیل شده به 4K و تصاویری که از ابتدا با این کیفیت تولید شده اند وجود دارد.


پیش‌تر گفته بودیم که تلویزیون‌های عادی و هوشمند در هنگام روشن شدن به یک اندازه وقت شما را تلف می‌کنند، آن هم زمانی که در میانه یک بازی فوتبال به خانه رسیده‌اید! یکی دیگر از دست آوردهای سامسونگ در تولید سری جدید تلویزیون‌های هوشمند قابلیت روشن شدن سریع است، تعلیقی که پیش از این در استفاده از تمامی تلویزیون‌ها شاهد بودیم نکته ای است که مورد توجه سامسونگ قرار گرفته و از بین رفته است، تمام تلویزیون‌های هوشمند تازه سامسونگ در سال جاری تنها به دو ثانیه زمان نیاز دارند تا به پخش تصاویر بپردازند.


جمع بندی

مدت‌ها است که سامسونگ فکر می‌کند گردآوردن تمام امکانات در یک محصول اتفاق خوشایندی است، این رویکرد می‌تواند در تولید پرچم‌داران هوشمند موبایلی و یا تلویزیون‌های رده بالا به چشم برسد، تلویزیون خمیده UHD سامسونگ به عنوان پیشرفته‌ترین اتفاق بصری امسال نیز از این قاعده مستثنی نیست. انواع ارتباط‌های بی سیم، کیفیت بالای تصویر، شعاع دید 4.2 متری و ... که پیش از این بخش قابل توجهی از آن را برشمردیم گواهی بر این ادعا هستند اما این تمام ماجرا نیست شما برای خرید هر محصولی نیاز به دلایل بیشتری دارید، اگر قصد شما از خرید تلویزیون جنبه زیباشناسی داشته باشد و به چشم عضوی از دکوراسیون خانه خود به آن نگاه می‌کنید انتخاب خوشایندی است، اما اگر می‌خواهید از تمام امکانات این محصول استفاده کنید باید در نظر داشته باشید که دسترسی به محتوای 4K زیاد ساده نیست و باید تا مدتی نامشخص تنها به قابلیت ارتقاء تصویر در این تلویزیون اکتفا کنید.
مزایا:
استفاده از صفحه خمیده
قابلیت ارتقاء تصاویر
استفاده از رابط هوشمند
قابلیت روشن شدن آنی
استفاده از حالت فوتبالی
قابلیت استفاده از دو صفحه همزمان
معایب:
بازتاب نور در محیط های روشن
قیمت زیاد



webos


این عنوان  مهم‌ترین پدیده ال‌جی در  تلویزیون‌های هوشمندی است که به تازگی ساخته شده، احتمالا جایی در گذشته ها این نام به گوش شما رسیده است. این پدیده که در اصل سیستم عامل تلفن‌های همراه بر پایه لینوکس بود سال‌ها پیش توست شرکت پالم به کار گرفته شد و بعد از پیوستن این شرکت به HP تبدیل به پلتفرمی با متن باز شد و احتمالا آن روزها این شرکت تصور می‌کرد با این رویکرد همه گیر تر خواهد شد اما انگار کارها درست پیش نرفت و این سیستم عامل به دست HP به نظر مرده می‌رسید. مدت‌ها بود که هیچ خبر خاصی از آن نبود اما این روزها توسط یکی از تولید کنندگان کره ای تلویزیون خریده شده و از آن به نام LG webOS یاد می‌شود. تولید کننده کره ای قصد دارد تا از طرح شکست خورده سیستم عامل پالم برای خود موفقیتی دست و پا کند.
این روزها شمار تولید کنندگان تلویزیون‌های هوشمند رو به افزایش است و در میان آن‌ها می‌توان از ال‌جی، سونی، سامسونگ، پاناسونیک، توشیبا و ... نام برد اما در این میان تنها دو تولید کننده را می‌توان یافت که دست به رویکردی تازه برای تصاحب بازار زده اند، پاناسونیک به وسیله سیستم عامل فایرفاکس و ال‌جی به وسیله webos با ما در نگاهی جدی‌تر به ساخته تازه ال‌جی همراه باشید.
Webos نام تازه ای است که از امسال به تلویزیون‌های هوشمند ال‌جی اطلاق می‌شود شاید بهتر بود ال‌جی به همان تلویزیون هوشمند کفایت می‌کرد و از این نام در جای دیگری استفاده می‌کرد، چرا که این نام حتی اگر هیچ چیز از آن ندانید معنایی بسیار جالب دارد و سیستم عاملی تحت وب را در ذهن به نمایش می‌گزارد. اما چه می‌توان کرد، این نام دیگر برای ال‌جی است و هر طور که دوست داشته باشد از آن استفاده می‌کند.


Webos را می‌توان به سادگی جزو بهترین تجربه های استفاده از تلویزیون هوشمند دانست، شاید پیش از این نیز با خود فکر کرده بودیم که یک تلویزیون هوشمند باید این‌گونه باشد، ساده و راحت در کنار کمی طنز و این چیزی است که به نظر می‌رسد ال‌جی به آن دست پیدا کرده است، هرچند که مفهومی بزرگ‌تر احتمالا برای همیشه قربانی آن شد.


طراحی – امکانات

ال‌جی ادعا می‌کند که هیچ تلویزیون هوشمندی این چنین وجود نداشته است، با این که این حرف بیش از واقعی بودن دلیلی برای تبلیغ بهتر است اما تعجب نمی‌کنیم اگر در سال‌های پیش رو تلویزیون‌های زیادی را ببینیم که به این سبک هوشمند شده باشند. شما با فشردن دکمه هوشمند نواری رنگی را در پایین خواهید دید که شامل کارت‌های مختلف برنامه ها است. در گوشه سمت چپ اطلاعات مربوط به برنامه ای که در حال تماشا هستید را خواهید دید، به عنوان مثال زمانی که از گیرنده دیجیتال به تماشای برنامه ای مشغول هستید علامت Live TV را خواهید دید و زمانی که از طریق پخش کننده DVD و با کابل HDMI فیلم می‌بینید گزینه HDMI را خواهید دید، پس همواره مطلع خواهید شد که کدام شبکه و یا کدام محتوا را در حال تماشا هستید. ممکن است این گوشه تصویر نشانی از YouTube، Netflix و ... ببینید و هر کدام با رنگ‌های انحصاری خود اتفاقاتی جذاب را رقم می‌زنند.


مدل مواجهه ال‌جی در گوشه سمت راست شما را به یاد Taskbars های ویندوز و یا اندرویدی خواهد انداخت؛ به نحوی دوست داشتنی شما تاریخ و زمان را می‌بینید و در کنار آن چند آیکون که دسترسی سریعی به بعضی درخواست‌های متداول‌تر را انجام خواهند داد. نکته ای که جلب توجه می‌کند این است که ال‌جی بر خلاف سایر قسمت‌ها هیچ اصراری در به چشم آمدن این قسمت نداشته است و خیلی ساده تنها با یک یا دو رنگ کار خود را به انجام رسانده است. ظاهرا ال‌جی به این نتیجه رسیده است که تلویزیون‌های هوشمند گاهی اوقات بیش از آنچه که باید به افراد اطلاعات بیهوده می‌دهند. پس تلاش کرده است تا بیهوده و دست و پا گیر نباشد.


در پایین صفحه شما نواری از رنگ‌ها را خواهید دید، چیزی شبیه به قفسه ای از کتاب خانه که رنگ‌هایی شاد و خودستایانه دارد، ردیفی از کارت‌ها که شما بیشترین میزان استفاده را از آن خواهید داشت، این نوار را می‌توانید به سمت چپ هدایت نمایید تا آخرین موارد استفاده خود را ببینید که در کنار هم چیده شده اند. در سمت راست نیز تمامی امکانات در قالبی شبیه اپلیکیشن در دسترس شما خواهد بود. ال‌جی در این نگاه تازه خود به تمام عملیات شما جنبه ای از برنامه را داده است.

تجربه کار


در ابتدای استفاده از تلویزیون ال‌جی تلاش کرده که باز هم تغییر ایجاد نماید، شما در ابتدا با موجود عجیب سیاه رنگی آشنا می‌شوید که درحقیقت ساکن تلویزیون شما است و کمک خواهد کرد تا تلویزیون شما راه اندازی شود و همه چیز جالب‌تر به نظر برسد. این حرکت ال‌جی که در نوع خود بسیار جالب توجه است تکراری است بر کاری که سال‌ها پیش از این ماکروسافت در قالب کاراکتری به نام کلیپی ایجاد کرد و همه دوستش داشتند.
باید اعتراف کنیم که پرنده کوچک و سیاه ال‌جی نیز با نمک و دوست داشتنی است و احتمالا همه و به خصوص بچه ها به آن علاقه‌مند خواهند شد. به کمک پرنده سیاه ال‌جی شما به سادگی قادر خواهید بود تا تلویزیون خود را راه اندازی کنید، راه اندازی تلویزیون از همیشه ساده تر شده است. شما در محیط فانتزی پرنده ال‌جی سفر می‌کنید تا به خاسته های خود برسید.
برای افزودن اپلیکیشن ها باید سری به فروشگاه مجازی ال‌جی بزنید که سریع‌ترین دسترسی به آن در صفحه اصلی قرار دارد، با توجه به منطقه ای که تلویزیون را برای آن تنظیم نموده‌اید دسترسی مناسبی به اپلیکیشن های موجود خواهید داشت، هرچند که ممکن است بعضی از آن‌ها برای ایران قابل استفاده نباشند. تمام برنامه های پیش فرض به همراه برنامه‌هایی که شما نصب کرده‌اید در یک قسمت فراهم آمده اند. شما به سادگی می‌توانید در میان نوارها به آنچه می‌خواهید برسید و یا به میل شخصی خود به سادگی زمانی که در کامپیوتر آیکون‌ها را جا به جا می‌کنید نسبت به جا به جایی آن‌ها اقدام کنید.

ریموت کنترل

بر خلاف تلویزیون‌های مبتنی بر webos ال‌جی ریموت کنترل این تلویزیون تنها ادامه راهی است که مدتی پیش شروع شده است و مانند سایر رقبا هر سال در حال تکامل است، هر چند هنوز مانند دیگر رقیب کره ای خود دسترسی به NFC از طریق ریموت کنترل فراهم نیست اما همچنان از آن می‌توانید به عنوان موس استفاده کنید، نسل تازه ریموت کنترل‌های ال‌جی که با معرفی webos وارد بازار شدند در طراحی و امکانات فاصله چندانی با مدل قبلی نداشتند، دلیلش می‌تواند این باشد که ریموت قبلی به اندازه کافی خوش دست بود. دکمه ها در این ریموت کنترل به بلوغی نسبی رسیده اند و به نظر نمی‌رسد حتی در سال آینده نیز تغییر چندانی داشته باشند. چرا که این ریموت کنترل بسیار ساده به نظر می‌رسد، کمی سنگین‌تر از ریموت کنترل‌های معمولی است که سبب می‌شود هنگام استفاده حس بهتری داشته باشید.همان طور که اشاره کردیم شما می‌توانید شبیه ماوس آن را در هوا حرکت دهید و هر بخشی که می‌خواهید را در تلویزیون خود انتخاب کنید و برای برخی منو ها حتی نیاز به این کار نیست و با استفاده از اسکرول قرار گرفته در آن می‌توانید منو های مختلف را زیر و رو کنید تنها نکته منفی در مورد این ریموت جادویی زمانی است که شما از آن به جای کیبورد استفاده می‌کنید.


امکان خوشایند دیگری که ال‌جی به آن توجه ویژه ای دارد استفاده از دستورات صوتی است یک میکروفون در این ریموت کنترل قرار گرفته است که به عنوان یکی از متد های کاربری ریموت کنترل به حساب می‌آید، اما هنوز فاصله زیادی تا کورتانا و یا سیری دارد. در مجموع این ریموت کنترل به سه حالت مختلف از شما دستور می‌گیرد، یکی از آن‌ها حالت ماوس است که در مورد آن گفتیم و شبیه ماوس کامپیوتر است و می‌توان آن را هدایت کرد؛ اسکرول کردن نیز که بیشتر برای جستجو در صفحات وب و حرکت بین منو ها به کار خواهد آمد و در انتها گزینه کنترل صوتی است. به نظر ما می‌تواند امسال نیز یکی از دو ریموت کنترل‌های خوب باشد، هرچند که این بار بر خلاف سال گذشته شاید نتواند بهترین باشد. به جز این سه نوع هدایت که به آن اشاره کردیم شما دکمه های دیگری نیز خواهید داشت و به دلیل طراحی مناسب به سادگی قادر خواهید شد تا بدون نگاه کردن از آن استفاده کنید.


تنها راه هدایت این تلویزیون استفاده از این ریموت کنترل نیست، با توجه به استفاده مکرر مادون قرمز در موبایل‌های ال‌جی می‌توان نتیجه گرفت که ال‌جی به تلویزیون‌های خود نیز فکر کرده است، چرا که اپلیکیشن ساخته شده برای این تلویزیون نیز در نوع خود جالب است، تمام تلویزیون‌های هوشمند ال‌جی که از webos استفاده می‌کنند قادر خواهند بود تا با این اپلیکیشن کنترل شوند. شما با چند محیط مختلف روبرو خواهید شد که در یکی از آن‌ها کنترل گر های معمولی را خواهید دید و در دیگری تمام برنامه های نصب شده بر روی تلویزیون به چشم می‌خورند.



جمع بندی

یک تلویزیون هوشمند که سیستم عاملی شناخته شده دارد و با رابط کاربری تازه ساخته خود تلاش دارد تا به نیاز های امروزی کاربران پاسخ دهد. اغلب کارها در آن بدون پیچیدگی انجام می‌شوند و ساده به نظر می‌رسد. این‌ها همه خوب است اما زمانی که نام یک سیستم عامل را در یک تلویزیون می‌بینیم انتظار داریم کارهای بیشتری برای ما انجام دهد، نه این که تنها کارهایی تکراری را ساده تر انجام دهد. تلویزیون تازه ال‌جی محصول کارآمد است اما نامی که کره ای ها برای آن انتخاب کرده زیاد شایسته آن نیست.

زمانی که به پیشرفت فکر می‌کنیم نمی‌دانیم که سابقه پیشرفت بشر همیشه با نیازها همراه بوده است یا نتیجه جاه طلبی‌های مختلف افرادی است که در راه پیشرفت قد علم کرده‌اند. این روزها بر خلاف روزگاری که چرخ اختراع شد و آتش کشف شد روند داستان پیشرفت پیچیده تر شده است. موفقیت یا شکست یک محصول و تولید کنندگان مختلف در گرو خواست جمعی است و این بدین معنی است که گستره مسیر پیشرفت را نیازها می‌سازند. در حالی که با رشد طبقات مختلف اجتماعی نیازها به شکلی گسترده دست خوش تغییر می‌شوند. این روزها یکی از تلویزیون‌های شگفت انگیز سامسونگ در سال گذشته در کشورمان موجود شده است. پس با ما در نگاهی دقیق‌تر به این تلویزیون همراه باشید.


3D

مانند همیشه در این تلویزیون نیز شما به وسیله عینک‌های سه بعدی Active فیلم خواهید دید. اتفاقی که در کنار کیفیت تصویر بهتر معایبی نیز دارد.  که مهم‌ترین آن مربوط  رفلکسی است که به دلیل صاف بودن فریم عینک ایجاد می‌شود. عینک‌های سامسونگ مدت‌ها است به دلیل تلاش سامسونگ در ظرافت استثنایی محصولات مختلف دچار ایرادهای مختلفی شده است که از جمله آن‌ها به باز بودن جداره آن و در نتیجه مشکلی که ذکر شد اشاره کرد.
چهار عینک قرار گرفته در بسته بندی این تلویزیون که همگی به وسیله باتری کار می‌کنند را به محض روشن کردن می‌توانید به تلویزیون متصل نمایید. در زمان پخش فیلم‌های سه بعدی نیز کافی است که عینک را روشن کنید و به سمت تلویزیون نگاه کنید. به صورت خودکار تصویر تغییر می‌کند و عینک متصل می‌شود. بر روی صفحه تلویزیون نیز هر از گاهی کم شدن باتری عینک‌های خود را خواهید دید که با اعلان‌های مختلف اعلام می‌شوند.




One Connect

یکی از مهم‌ترین دست آورد های سامسونگ همین قطعه است. One Connect که پیش از این به آن اشاره کردیم به بیان سامسونگ نشانی است از آینده نگری. این روزها، هرچند تلویزیون‌های خمیده و UHD در حال گسترش اند اما باید پذیرفت که محتوای مخصوص آن‌ها همه گیر نیست. هر یک از تولید کنندگان برای خود فرمتی خاص انتخاب کرده است و سازگاری در بین محتوا کم است، اما همه می‌دانیم که در آینده ای نه چندان دور احتمالا دیسک‌های Blu-ray برای پخش 4K ارتقا پیدا خواهند کرد و پخش کننده های مخصوص آن نیز به بازار خواهند آمد. پیش بینی سامسونگ این است: دستگاهی که قرار است جایی در آینده ساخته شود از نسل دیگری از HDMI پشتیبانی خواهد کرد. در چنین تصوری از آینده بدیهی است که تلویزیون‌های فعلی دیگر به کار نیایند و شما برای استفاده از فرمت و دستگاه های تازه نیاز به استفاده از تلویزیون‌های دیگری خواهید داشت. هرچند ممکن است در صورت صحت این پیش بینی سامسونگ، تولید کنندگانی برای حل این مشکل پیش قدم شوند اما سامسونگ از هم اکنون تصمیم خود را برای ورود به آینده گرفته است. سامسونگ به جد عقیده دارد که نسل نوظهور تلویزیون‌های 4K با کابل‌های HDMI 2.0 مرتبط می‌شوند، این نسل تازه قادر است تا 18 گیگابایت در ثانیه اطلاعات را منتقل کند و این حجم انتقال به معنای پهنای باندی گسترده تر برای تصاویری است با کیفیت 4K.


پیش از این نوشته بودیم که هرچند نگاه به آینده سامسونگ تحسین برانگیز به نظر می‌رسد اما برای درک بهتر این پدیده بد نیست سری به گذشته بزنیم، زمانی که کره ای ها تصمیم گرفتند حد و مرزهای زیبایی را دوباره تعریف کنند. خلق محصولی که حتی هنوز کم رقیب به نظر می‌رسد. تلویزیونی 85 اینچی که همزمان زیبا و پیشرفته بود، حدس می‌زنیم که ایده اولیه ساخت One Connect در ابتدا شاید هیچ ربطی به آینده نگری نداشت و تنها برای یکپارچگی S9 تولید شد. بدیهی است که کمی بعد مهندسین کره ای به فکر آینده افتادند و از این اتفاق استقبال کردند، به نحوی که امروز تنها سامسونگ نیست که با استفاده از یک کابل نا آشنا -که طبیعتا سرعت زیادی دارد- اقدام به بیرون آوردن درگاه های ارتباطی خود کرده است. طراحی آن شباهت غیر قابل انکاری با پخش کننده های سری 7 سامسونگ دارد، به نظر می‌رسد موفقیت این نسل از طراحی سامسونگ تا مدت مدیدی در محصولات مختلف تکرار شود، زمانی که در حال بررسی تلویزیون سری 9 سال 2014 سامسونگ بودیم گمان نمی‌کردیم که در اوایل سال 2015 دست به بررسی زیباترین پدیده سامسونگ بزنیم. محصولی که منجر به تغییراتی جدی در راه و رسم تماشا شد.


تنوع درگاه ها در One Connect با تنوع درگاه ها در تمام پرچم‌داران امروزی یکسان است و هیچ کمبودی ندارد. این مستطیل خوش ساخت 1.2 کیلوگرمی سامسونگ در دو ضلع خود تمام درگاه های موجود در تلویزیون‌های پیشرفته را یکجا گنجانده است، در کناره سمت راست شما خروجی صدای کوآکسیال را در کنار محل اتصال گیرنده مادون قرمز می‌بینید؛ هرچند سامسونگ این قطعه را به میل خود و برای پشتیبانی هرچه بهتر از ریموت های کنترل ارائه کرده است اما شاید بهتر بود به جای این کار گیرنده ای در داخل همین مکعب خوش ساخت قرار می‌داد.
در ادامه سه درگاه USB که مانند همیشه سامسونگ اطلاعات مفیدی را در کنار درگاه ها درج کرده است و به وسیله آن شما خواهید دانست که کدام یک برای اتصال هارد دیسک و یا حافظه فلش مناسب‌تر است. قرار گرفتن این درگاه ها در کنار هم تصویری است که معمولا در کیس های کامپیوتر می‌بینیم، سامسونگ قصد دارد همه جانبه برتری خود را نسبت به سایر تولید کنندگان به رخ بکشد.


در کناره پشتی نیز شما 4 ورودی HDMI، ورودی Component و Composite را می‌بینید که با استفاده از عادت سامسونگ برای نظم بیش‌تر، تبدیل به یک درگاه کوچک شده اند و برای استفاده همان طور که پیش از این به جعبه سیاه سامسونگ اشاره کردیم باید سراغ تبدیل کننده های خاص سامسونگ بروید. اما این تمام اتصالات نیست، ورودی آنتن گیرنده دیجیتال، درگاه انحصاری سامسونگ برای اتصال One Connect به تلویزیون و همچنین درگاه سرویس در همین لبه قرار گرفته اند.


مهم‌ترین تغییر رابط هوشمند سامسونگ امسال مربوط به محتوا است. هرچند که بعضی از تولید کنندگان دسترسی به Netfelix و hulu Plus را برای هوشمند بودن کافی می‌دانند اما سامسونگ با افزودن پردازنده های چند هسته ای به تلویزیون خود و تلاش برای تولید اپلیکیشن های اختصاصی در هر منطقه سعی در نمایش معنای هوشمند به راه و روشی مخصوص به خود دارد و می‌خواهد تا استفاده از این تلویزیون‌ها بیش از پیش همه گیر شود.
 تلاش برای مرتبط کردن هر چه بیشتر تلویزیون و سایر ابزارهای دیجیتال به نحوی که به سادگی بتوانید از طریق گوشی هوشمند و یا تبلت خود اقدام به پخش موسیقی، عکس و فیلم نمایید. مهم‌ترین ویژگی رابط هوشمند سامسونگ استفاده از اپلیکیشن های مختلف است، Netfelix و hulu Plus تمام ماجرا نیست! شبکه های اجتماعی و سرویس‌های اشتراک گزاری عکس و موسیقی، این‌ها هستند که می‌توانند در کنار رابط کاربری پویا، معنایی جامع به تلویزیون‌های هوشمند ببخشند. سامسونگ این بار در ایران بیش از 155 اپلیکیشن فارسی را برای رابط هوشمند خود مهیا کرده است و به نظر می‌رسد به این تعداد بسنده نکند. ممکن است بخواهید تیتر روزنامه های صبح را بخوانید و یا نیاز به اطلاع از قیمت ارز داشته باشید، شما می‌توانید بورس را دنبال کنید و یا شاید بخواهید به وسیله Skype با یکی از دوستانتان ارتباط ویدئویی برقرار کنید، استفاده از این اپلیکیشن ها هرچند تازه به نظر می‌رسد اما زمانی که تمام ابزارهای دیجیتال در اکوسیستمی مشترک قرار بگیرند رنگ و بویی دیگر خواهد داشت، ممکن است سامسونگ با تایزن و یا شکل دیگری از اندروید به این مرحله پا بگزارد و آن روز چندان دور نیست.